منتقد ،نه تخریب چی

منتقد ،نه تخریب چی

نگاه انتقادی به مسائل روز جامعه
منتقد ،نه تخریب چی

منتقد ،نه تخریب چی

نگاه انتقادی به مسائل روز جامعه

حمام قجر ، ترافیک نوروزی و مردودی میراث فرهنگی و صنایع دستی قزوین.

آرام آرام بوی بهار و نوروز می رسد،بوی خرید عید و آجیل و ...همه در تکاپوی خرید از برای عید باستانی و نو شدن و خانه تکانی ها.

در آستانه پیشواز از بهار نوشدن هستیم .

در آستانه دید و بازدیدهای سالیانه اقوام.

در آستانه رونق گرفتن بازار خرید هستیم.

درآستانه تدارک ارگان ها و ادارات برای استقبال از مسافران نوروزی از برای استقبال برای بازدید از میراث فرهنگی و ...

و  باز در آستانه غصه دار شدن همیشگی اهالی خیابان عبیدزاکان ،نه از برای فرارسیدن عید باستانی نوروز و نه از برای نوشدن،بل از برای ترافیکی که  از زمان تبدیل شدن حمام قجر به موزه مردم  شناسی  ایجاد شده است.

ترافیک سرسام آوری که نه تنها آسایش را از مردم این اهالی سلب کرده و رفت و آمد عادی را سنگین نموده، بلکه معضلاتی از قبیل درگیری های فیزیکی مسافران و ساکنان و افراد متفرقه  را ایجاد نموده است.

طبق گقته ها و وعده های دست اندرکاران  و مسئولین امر، قرار بود پارکینگی موقتی در محدوده  حمام  قجر افتتاح گردد،وعده ای به مثابه وعده سرخرمن .

بر همگان واضح و مبرهن است که عبیدراکان محلی است قدیمی که روزهای عادی  زیر باز چرخ های ماشین های دودزای امروزی نفس های آخر خود را می کشد،حال بار ترافیکی  به مناسبت بازدید مسافرین از اماکن باستانی و خردید اشیاء قیمتی که در این محل وجود دارند را نیز اضافه کنید،مردم این محل باید30 روزتمام  معضلات ترافیکی را تحمل کنند و خم به ابرو نیاورند که مباد دوستان تفسیر به بی احترامی به مسافران نمایند.

شنیده ها حاکی است اهالی محترم عبیدز اکان در صدد جمع آوری طوماری برای رسیدگی به مشکلات شان برای ارسال به استانداری هستند.عملی که اگر واقعیت داشته باشد می تواند تعبیر به رسیدگی از برای اجحاف در حق شان دانست.

بهتر نیست تا مسئولین محترم میراث فرهنگی در جهت جلوگیری از بروز مشکلات ترافیکی در آستانه  استقبال از عید نوروز با راهنمایی و رانندگی قزوین نشست و برنامه ریزی داشته باشند؟

و سخنی با مسئولین محترم میراث فرهنگی،به راستی با توجه به غنای فرهنگی و باستانی در قزوین ،هدف کسب درآمد زایی است یا شناساندن فرهنگ غنی و میراث به جای مانده گذشتکان قزوین، این کهن شهر ایران باستان؟

که در هر دو صورت از این آزمون مردود بیرون خواهید آمد.

چرا؟

در حالت اول،اگر به دنبال  کسب درآمد باشید،پس رضایت مردم و ساکنین نزدیک به این میراث  و امثالهم چه خواهدشد؟

آیا مسئولین محترم یک بار به جای اهالی این محل سوار بر ماشین  و به اتفاق خانواده  در ترافیک گیر افتاده اند؟

اگر جای اهالی این محل که همه روزه  این معضل را تحمل می کنند ،بودید چه می کردید؟

و در حالت دوم ،اگر به دنبال شناساندن میراث غنی هستید که باز هم در رتبه بهتری قرار ندارید ،

قزوین در ثبت آثار ملی یکی از رتبه های بالایی است ،اما تعداد  بازدیدکنندگان از این آثار چقدر بوده؟

به گفته اکثر مسافرین فقط یک روز را برای بازدید از فرهنگ و صنایع دستی قزوین اختصاص می دهند و ترجیح        می دهند تا شب نشده شهر را ترک کنند، ،چرا به دنبال راه کار نیستیم؟شاید یکی از معضلات ترافیک باشد.و ....

و سخن پایانی اینکه ،ما فقط به صورت فهرست وار و موضوعی به خیابان عبید زاکان  که یکی از متولیانش میراث محترم فرهنگی است اشاره کردیم،و گرنه معضلات این خیابان فراتر از عناوینی است که اشاره شد،

حتماً و به طور اختصاصی در این زمینه واشکافی خواهیم کرد،البته در آستانه فرارسیدن عید باستانی نوروز.

نظرات 2 + ارسال نظر
مجتبی یکشنبه 27 دی 1394 ساعت 16:58 http://mohajerr.ir

سلام
جناب،موارد فوق از کمترین بنیه ی تحلیلی برخوردار است.
منتقد بودن آداب و شرایطی دارد.یکی از آنها داشتن یک کارنامه یا نمونه ی موفق در همان حوزه ای است که منتقد مورد انتقادش قرار می دهد.حالا ادبیات،اقتصاد،مدیریت،سیاست،و هر چیز دیگری.البته هویت نویسنده ی این وبلاگ هم کاملا مجهول است جز یک اسم که هرچه می تواند باشد.
اولین موضوع این است که موزه ی مردم شناسی حمام قجر زیر نظر شهرداری اداره می شود که شما میراث فرهنگی را مورد خطاب قرار داده اید.
مورد بعدی این عبارت جنابعالی است:«و سخنی با مسئولین محترم میراث فرهنگی،به راستی با توجه به غنای فرهنگی و باستانی در قزوین ،هدف کسب درآمد زایی است یا شناساندن فرهنگ غنی و میراث به جای مانده گذشتکان قزوین، این کهن شهر ایران باستان؟
که در هر دو صورت از این آزمون مردود بیرون خواهید آمد.»
پس بنظر شما بهتر است چگونه باشد؟امروز سازمان میراث فرهنگی(و بسیاری از سازمانهای دولتی) به سختی از پس حقوق کارمندان خویش بر می آیند و توان شناساندن تاریخ و فرهنگ و هنر شهر را با پول نفت ندارند.شما قطعا به عنوان یک منتقد از قیمت نفت و نقش آن در بوجه کشورمان اطلاع دارید!!
حمام قجر بعد از مجموعه ی تاریخی سعدالسلطنه دومین بنای تاریخی است که تقریبا کل سال را با بیشترین ساعات بازدید در حال فعالیت است.مابقی بناها به دلیل نبود بودجه و محدودیتها ی میراث فرهنگی اغلب تعطیل می باشند.بجز چهل ستون.شما از هزینه های نگهداری بناها اطلاع دارید؟؟؟
ما عادت کرده ایم با حسرت و بی عرضگی چشم به داشته های کشورهای موفق در حوزه ی گردشگری و داشته هایشان بدوزیم.کشوری چون ترکیه که به لحاظ داشته های تاریخی اصلا به حساب نمی آید،بیشترین درامد کشور و مردمش از گردشگری و جیب ما ایرانی ها پر شده است.هر طرح گردشگری بدون توجیه مالی محکوم به شکست است.هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیرد.
مورد بعدی پارکینگ موزه در نوروز گذشته است که میتوانید با مراجعه به معراج الشهدا جویای امر شوید که مسئولین محترم لطف کرده و تمام فضای حیاط را در اختیار موزه قرار دادند و آمار ورود و خروج خودروها،به همراه شماره های پلاک موجود است.
اما با همه ی این تفاسیر مشکل ترافیک و ازدحام یکی از مشکلات و دغدغه ها ی اصلی است.اگر امروز حمام قجر قطب اول گردشگری شهر قزوین است حاصل همه ی تلاشها و هزینه های مادی و معنوی است که بخشی از آن متوجه اهالی این محله بوده که با بردباری و گذشت این نوروزهای شلوغ را تحمل کردند و در کنار این بنای تاریخی به لطف ایستادند.

دوست عزیز سلام،
بنده در هیچ یک از انتفادات و یامطالب انتقادی ،ادعای داشتن کارنامه موفق را نداشته و ندارم،رجوع به هر یک از مطالب بنده خود موید این ادعاست.
-هویت منتقد نباید برای شما آن قدر مهم باشد،مهم مطلب یا مطالبی است که مورد نقد قرار می گیرد،خواه از غنای علمی،اقتصادی و ...بر خوردار باشد یانه.هر ارگان یا اداره یا سازمانی که مورد نقد قرار می گیردنشانگر داشتن انتقاداتی است که باید پاسخ داده شود،هیچ کس از مورد نقد قرار گرفتن نباید فرار کند،اگر مطالب از غنای موردمذکور نیز برخوردار نباشند هم باید پاسخ داده شوند تا فضای جامعه باز باشد.
-در خصوص واگذاری اماکن و میراث فرهنگی به شهرداری،فکر نمی کنید که شهرداری گاهاًدر حوزه های عمرانی خود دچار مشکل مالی شده باشد؟حال قدم رنجه فرمایدو ابنیه و اماکن فرهنگی را نیز اجاره نماید.(که خود داستان دیگری است و نیاز به واشکافی دارد).
-تأمین مالی حقوق کارمندان سازمان امری است بدیهی و واضح،اما واگذاری باید از روی اصول و برنامه ریزی شده باشد،واگذاری مثلاًحمام حاج محرم در خیابان مولوی شاید از جنبه مالی برای سازمان مورداشاره درآمدزایی داشته باشد،اما جناب عالی سری به حمام زده اید؟از زمان واگذاری حمام جهت رستوران سنتی به ظاهر و سرو قلیان در باطن چه بلایی برسر حمام مذکورآمده؟
-در خصوص ترافیک محله عبیدزاکان،تاکی بایدبردبار و صبوربود؟بیایید 30 روز به جای ما در این مکان اسکان داشته باشید؟چرابه دنبال پاک کردن صورت مساله اید؟صبوری،فشار و استرس روحی روانی ساکنان این محل برای دوستان مهم بوده؟که جواب می تواند منفی باشد،
بهتر نیست آماری میدانی از اهالی این محل در خصوص حمام قجر داشته باشید؟الحمدالله که بعضی از دوستان شاغل در سازمان مذکور در محله مذکور رفت و آمد دارند.
-در خصوص کشور ترکیه مطالبی بیان نمودید؟اولاًمابا ایران و شهر قزوین کار داریم،دوماًاگر ایرادی در کندی و کمبود پروژهها و مادیات وجودداشته باشد،مردم مقصرند؟شما باید کالبد شکافی نمایید که چرا ما از کشور ترکیه در زمینه توریسم عقب مانده ایم،مسئولین مقصرند،نه مردم .
-دوست من ،مانه بی عرضه ایم و نه با حسرت به داشته های دیگران می نگریم،اگر بی عرضگی راتعبیر به بی برنامگی کنیم شایددر کسوت دوستانی باشد که جناب عالی از آن ها دفاع می کنید.
و سخن پایانی اینکه بسیار خوشحال و مشعوفم که فضای نقد در جامعه به گونه ای است که همه نقد می کنند،البت به شرط داشتن ظرفیت انتقادی.

رحمانی شنبه 26 دی 1394 ساعت 21:35

سلام جناب منتقد
مرجعی که در این زمینه به آن انتقاد وارد کردید اساسا اشتباه است.
موزه قجر زیر نظر شهرداری و اجاره پیمانکار خصوصی است.
پس میراث فرهنگی نقشی در اداره آنجا ندارد.
در ضمن عید سال گذشته حمام قجر پارکینگ اختصاصی و رایگان داشت.

بسیار ممنون وسپاسگذار از پاسخ مسئولانه عزیز؛
اولاًمی شود آدرس و کروکی پارکینگ مورد نظر را برای بنده که از ساکنین آن محل می باشم ،را عنوان کنید؟
ثانیاً،اگر موزه زیر نظر شهرداری است پس چرا در سردرب آن آرم میراث فرهنگی است؟مگر نه اینکه میراث های ماندگار ماباید توسط ارگان مورد نظر اداره و ساماندهی شوند؟کار شهرداری تعریف شده است و...
ثالثاً،حمام قجر نمونه ای از خروار بود ،می توان به سایر موزه ها و میراث اشاره کرد که با چنین معضلاتی دست و پنجه نرم می کنند.
رابعا،اگر قرار بر این باشد که امور میراث فرهنگی در اختیار دیگر ادارات باشد پس نقش میراث فرهنگی چیست؟
سال قبل نیز مشاهده گردید که پیمانکار فقط و فقط و فقط به دنبال در آمدزایی بود (که مذموم نیست)،اما شهروندان و اهالی محل موردنظر باید در مواجه با چنین معضلاتی چه بایدبکنند؟

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.