منتقد ،نه تخریب چی

منتقد ،نه تخریب چی

نگاه انتقادی به مسائل روز جامعه
منتقد ،نه تخریب چی

منتقد ،نه تخریب چی

نگاه انتقادی به مسائل روز جامعه

کاشی کاری دیوارها و تمایز جنسیت ها

1-بی شک بعضی از شهروندان جزو آن دسته از افرادی  هستند که هنگام رفت و آمدها و ترددهای روزانه به مناظر و فضای شهری اهمیت می دهند، در دیدگاه این شهروندان، تلطیف و زیبایی شهر منجر به لطافت روح و روان می گردد،در نگاه این افراد می توان چهره زمخت و کریه شهر را با مناظر و فضای سبز  تغییر داد.

2-بانگاهی هنرمندانه و فکورانه می توان به این نتیجه رسید که  باید به این شهروندان حق داد ،زیرا که قدیمی بودن و آثار کهنگی و چرک نشسته  بعضی از دیوارهای ساختمان های شهر،بالاخص ساختمان های مشرف یه خیابان ها، پوستر ها و اطلاعیه های کج و معوج چسبانده شده روی یکدیگر، تبلیغ نویسی کالاها و خدمات روی نمای بناها چهره شهر را زشت کرده که این عوامل همگی حاصل بی توجهی بعضی از شهروندان به نمای ظاهری شهری و همین طور حاصل واگذاشتن امور به حال خود از سوی مسوولان است.


 3- اشکال ناهمگون مذکور که بدون هیچ ریتم و زیبایی در کنار هم قرار گرفته اند باعث آلودگی بصری و روانی شهروندان خواهند شد، این آشفتگی ها و دیگر پدیده های روان خراش که همه روزه در نمای شهرمان می بینیم آثار مخربی بر روح و روانمان گذاشته و  به تدریج موجب شدت گرفتن کسالت ها و اندوه ها می شوند.

4-پس در گیرودار زندگی پر دغدغه امروز چاره ای نیست جز تلطیف فضای زندگی جمعی به واسطه هنر تا به این طریق با کمی دلپذیر شدن محیط زندگی اجتماعی شرایط دشوار زندگی را آسان تر سپری کنیم.

5-چند سالی است که شهرداری قزوین اقدام به همکاری با هنرمندان بومی و غیر بومی  برای زیباسازی دیوارهای مشرف به خیابان‌های شهری از طریق اجرای نقاشی دیواری و یا طرح‌های کاشی شکسته کرده است،اقدامی­تحسین برانگیز و قابل شایسته که علی رغم ضعف محتوایی و اجرایی برخی طرح‌ها، از سوی شهروندان و هنرمندان مورد استقبال قرار گرفته و تا حدودی و به نوبه خود نقش قابل توجهی در تلطیف روح و روان شهروندان داشته است.

بانگاهی فکورانه و هنرمندانه  به آثار و طرح های اجراشده توسط شهرداری می توان به این نتیجه رسید که این آثار بیشتر به مسائل روز جامعه در قالب خدمات شهری و شهروندی و حقوق اجتماعی و شخصیت پردازی توأم با بیان های اجتماعی و رفتارهای اشخاص از قبیل زن ،مرد،کودک و نوجوان همراه با   بازیگوشی های کودکانه در محیط شهری، به قصد ارزش و معنا دادن به دیوارهای مخروبه  و یا نو ساخته پرداخته است .


6-آری،نقاشی­های­دیواری که از آنها نام­برده شد،می تواند علاوه بر جذاب تر شدن شهر ،آن را برای شهروندان خاطره انگیز کند. هنری که سبب می شود نه تنها فضای شهر با تمام آشفتگی هایش برای رهگذران لطیف تر شود بلکه عرصه بسیار مناسبی برای ورود هنر به شهر باشد.

* تمایز در جنسیت ها

هدف نگارنده تخطئه یا  به چالش کشاندن عوامل و دست اندرکاران طرح زیبای کاشی کاری دیوارها نیست ما همان گونه که تشکر و قدردانی خویش را در قالب شهروند عنوان نمودیم ،باید انتقاد خویش را هم در قالب یک شهروند و هم یک منتقد بیان کنیم.

اگرچه هم اکنون نقاشی های دیواری شهرمان رو به افزایش است و طراحی زیبای آنها تا حدودی چهره دل انگیزی به چهره زمخت شهرمان بخشیده است، اما برخی از این نقاشی های دیواری دارای مشکلاتی هستند که رفع آنها، رسیدگی و توجه بیشتر مسوولان زیباسازی شهر را طلب می کند. به عنوان مثال، بیش از نیمی از جمعیت  کشورمان را زنان و دختران تشکیل می دهند،شیرزنانی که در همه زمینه ها و عرصه ها پیشاپیش صفوف بوده و در همه صحنه ها حضور داشته اند، اما گاها با بی مهری و بی محبتی مسئولین قرار می گیرند که گاها و ناچاراً تعبیر به تمایز یا تفکیک جنسیتی می شود و این امر، امر پسندیده ای نیست ،شاید در نگاه بعضی از شهروندان  این امر، امر مهمی نباشد ،اما در نگاه تیز بین بعضی از شهروندان بالاخص زنان، امری مذموم و ناپسندیده است، مثلاً در برخی از این نقاشی های دیواری مذکور هیچ نقش و نگاری از کودکان دختر و زنان دیده نمی شود، شاهد مثال نگارنده می تواند دیوار نویسی جنب شهرک ولایت کنار زیر گذر نصر باشد، در کاشی کاری دیوار مذکور از بازیگوشی های کودکانه پسران ،مردان مسن بر روی نیمکت پارک نشسته و ..دیده می شود و دریغ و افسوس که زنان نقش مستتر کاشی های نقش بسته بر دیوار شهر را ایفا می کنند و  جالب توجه این که کاشی کارها و یا به عبارتی هنرمندان آن اکثراً زن بوده اند.

دوستان نباید فراموش کنیم که در تدوین و اجرای پروژه های سازمان زیباسازی باید سعی شود به نیازهای تمامی قشرهای اجتماعی از جمله کودکان، نوجوانان و میانسالان اعم از زن و مرد  توجه کافی صورت گرفته  و به طور یکسان در تمام مناطق شهری اعم از بافت جنوبی، شمالی و مرکزی با تعادل و تناسب منطقه به اجرا درآیند. امری که در بعضی ازکاشی کاری دیوار خیابان ها بالاخص خیابان مذکور دیده نمی شود.

نباید فراموش کنیم که شهر و فضای شهر حق شهروندان است حق هر شهروند است که بتواند رنگ، نقاشی و دیوار خوب ببینند و در آن دیده شود.حق شهروند است که بدون تفکیک و تمایز جنسی از فضای سرانه تعریف شده استفاده کند.

در چنین هنرهایی که به اجرادر می آیند باید گروه تصمیم گیرنده باشد و درآن گروه جنسیت ها تصمیم گیرنده باشند،این تفکر که فقط ما تصمیم گیرنده هستیم و هرگونه که بخواهیم عمل می کنیم تأثیر ناخوشایندی را بر حال شهروندان خواهد داشت.