منتقد ،نه تخریب چی

منتقد ،نه تخریب چی

نگاه انتقادی به مسائل روز جامعه
منتقد ،نه تخریب چی

منتقد ،نه تخریب چی

نگاه انتقادی به مسائل روز جامعه

ورزش جنوب شهر پیش به سوی سراشیبی .

 *چند روزی درگیر پیدا کردن مطلبی واسه  ورزش جنوب شهر  بودم ،سخت درگیر،چون باید طبق قول و قرار،رسالت نویسندگی مان که همان  نقد و بررسی وضعیت ورزش استان است را به نحو احسن انجام       می دادم.

1- بر حسب اتفاق یاد کوچه پس کوچه های جنوب شهر و پهلوانان مدال آور اما فراموش شده و قهرمانان کوچ کرده به پایتخت و شهرهای دور و نزدیک  این منطقه افتادم".یاد نوجوانان و جوانان دیروز و بزرگسالان و میانسالان امروز.دلم به حال نوجوانان امروز بیشتر سوخت ،چرا که دیروز حداقل نیمی از فضاها و امکانات ورزشی در مرکز و یا حداقل  جنوب شهر تمرکز داشته و قابل استفاده برای همه  بود ،اما امروزه حتی در مرکز شهر هم اثری از آن امکانات حداقلی نیست چه برسد به جنوب شهر.

2-  تا چند سال پیش مناطقی چون پونک ، جانبازان ، مینودر ، کوثر و .... وجود نداشتند، لاجرم  اثری از فضاها و امکانات ورزشی هم  در این مناطق نبود،اما با شروع ساخت و سازها  و  سکونت افراد،علم کردن پایه سوله های  سالن های ورزشی در اولویت برنامه های مسئولین مربوطه قرار گرفت، تا اینجای کار هیچ گونه بحثی نداشته و نداریم ، قبول، ما قبل از جواب دادن شما قانع شده و جواب خود را گرفتیم ،اینکه با احداث منطقه جدید بالطبع نیاز به سالن ها و امکانات ورزشی احساس  گردد بر هیچ کس پوشیده نیست ،اما یک سوال از مدیران و مسئولان شهر؟آیا خبری از وضعیت سالن ها و فضاهای ورزشی در جنوب شهر که از قدیم وجود داشته ،دارند؟ مباد روزی سالن های تازه تأسیس  شده به حال و روز سالن های قدیم بیفتند؟آیا سری به سالن های قدیم شهر زده اید؟ گرد و غبار سکوهای پیر  شهرهنوز هم با آدمی مأنوس هستند  و حرف ها در سینه دارند،حرف هایی از جنس گلایه،به راستی چرا ؟چرا باید به این حال و روز افتاده باشند؟کجایند آن سالن های قهرمان ساز؟کجایند آن پهلوانان ؟ما که به همین سالن ها هم قانع بودیم، مگر جز این است  که مردم این منطقه به روحیه قناعت مشهورند؟ تملق هم نیست،هنوز عنفوان نوجوانی خویش را فراموش نکرده ام ،دورانی که بعد از فارغ شدن از  درس و مدرسه به امید ورزش به سالن ها پناه می بردیم،چه بلای بر سر سالن پیر شهر ،تختی ،افتاده،در مشاجره بین میراث فرهنگی و اداره ورزش گوئیا تختی  به مثابه کودک یتیمی است که در این بین گیر کرده و نفس های آخر خود را می کشد.سالن بعثت که به تازگی در اختیار بخش خصوصی است،ورزشگاه معلم که در اختیار آموزش و پرورش است ،راستی از مصلی چه خبر ؟اختلاف بین اداره اوقاف و شهرداری در خصوص مصلی به کجا انجامید؟این روز ها از مصلی فقط نام و پنجاه بدرش مانده و بس.قدیم الایام حداقل از زمین خاکی مصلی استفاده می شد ،امروزه  فریاد همین زمین را می توان از پشت فنس ها شنید.هیچ خبر دارید که جوانان جنوب شهر به طور اعم از زنان و مردان ،و به طور اخص ورزشکاران برای ورزش کردن به کدامین سالن باید پناه ببرند؟از مرکز شهر به سمت پایین شهرچندین و چند خیابان قدیمی پر جمعیت وجود دارد،؟با یک حساب سر انگشتی و سوال از مرد شماره یک ورزش استان، که خود از گوش شکسته ها و بر آمده از همین منطقه می باشد،می خواهیم بدانیم چند سالن با حداقل  امکانات در این مناطق وجود دارد؟ این منطقه به لحاظ وسعت و جمعیت زیاد و همچنین موقعیت جغرافیایی دارای جایگاه ویژه ای  بوده و می باشد و در عین حال دارای سرانه ی(بیشتر نباشد  کمتر هم نیست) بسیار خوبی به خصوص در بخش فرهنگی و ورزشی .اما کدام امکانات ؟کوسرانه؟

3- "هدف ما کم کردن فاصله مناطق شمالی و جنوبی شهر است ".شعار تکراری مسئولین بعد از کسب منصب ریاست.به راستی در تخصیص اعتبارات از جهت  فراهم کردن امکانات ورزشی  فاصله ای مشاهده نمی گردد؟ امید که این گونه باشد. مسئولین محترم،درخواست های مردم جنوب  شهربه هیچ عنوان زیاده خواهی نیست بلکه مطالبات به حقی است که خود را مستحق آن می دانند. این منطقه همواره خاستگاه و مهد پرورش قهرمانان بوده و هست.

4-از دیرباز تا کنون همواره چهره های شاخص این مناطق در عرصه های ورزشی  ملی و بین اللملی خوش درخشیده اند.تقدیم چندین و چند شهید ورزشکار برآمده از همین مناطق به نظام و انقلاب مدال افتخار ابدی است برای شهروندان، بالاخص برای مناطق محروم شهر،مسئولین محترم باید در امر خدمتگذارای به این  منطقه با احساس مسئولیت بیشتر در انجام وظایف خود عمل نمایند.

5-نباید فراموش کنیم که توجه اساسی شهرداری  و اداره کل ورزش استان به توسعه ورزش شهروندی باید به عنوان نقطه مقابل با آسیب های اجتماعی سرلوحه کاری بوده  و به دور از سلیقه های شخصی و توجه به دارا بودن جامعه جوان و پرانرژی در این مناطق به منظور توسعه ورزش همگانی لزوم شناخت و آگاهی از ظرفیت ها و امکانات و تجمیع عوامل تاثیرگذار در ورزش  به منظور ایجاد شادی و نشاط در بین شهروندان  مورد توجه قرار داده شود. چون مطالعات جامعه شناسان نشان داده است که کمبود امکانات فرهنگی، ورزشی در ارتکاب بزه در جوامع بسیار موثر است و جوامعی که از امکانات رفاهی، فرهنگی، تفریحی و مذهبی بیشتری برخوردار بوده‌اند ارتکاب بزه و جرم در آنها کمتر به چشم می‌خورد و بالعکس جوامعی که از این امکانات بهره کافی ندارند بیشتر مستعد ارتکاب بزه هستند.پس یادمان باشد در گرایش جوان به ارتکاب بزه به سهم خود مسئولیم و پاسخگو.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.